تاثیر نویز بر کابل شبکه

تاثیر نویز بر کابل شبکه

تاثیر نویز بر کابل شبکه :

تاثیر نویز بر کابل شبکه به شکل های گوناگونی انجام می پذیرد. بعضی از نویزها به صورت مغناطیسی، بعضی به صورت خازنی و بعضی از آن ها تأثیر دوگانه دارند. تأثیر نویز روی سیگنال های صفر و یک شبکه سبب تغییر دامنه و شکل آن ها می شود. در بعضی مواقع تغییر به حدی زیاد است که گیرنده به خطا می افتد و سیگنال را اشتباه دریافت می کند.

راه اندازی یک شبکه باند پهن برای کسب و کار شما نیاز به تفکر و برنامه ریزی زیادی دارد تا اطمینان حاصل شود که بهینه کار می کند. چندین ملاحظات وجود دارد که باید هنگام راه اندازی شبکه پهنای باند خود رعایت کنید. عدم رسیدگی به این موارد می تواند منجر به مجموعه ای از مسائل شود که احتمالاً عملکرد شبکه شما را مختل می کند و همچنین ممکن است بر عملیات و فرآیندهای تجاری شما تأثیر منفی بگذارد. از میان مسائل مختلفی که می‌تواند یک شبکه را تحت تأثیر قرار دهد، یکی از رایج‌ترین و چالش‌برانگیزترین موارد مدیریت نویز شبکه پهنای باند است.

نویز شبکه پهن باند چیست؟

در اصطلاح ساده، نویز شبکه پهن باند به سیگنال‌های ناخواسته اضافی اشاره دارد که ترافیک عادی سیگنال‌های داده مورد نظر را در یک شبکه پهن باند مختل یا مانع می‌شود. نویز شبکه با محتوای اطلاعاتی در حال انتقال تداخل می کند به طوری که گیرنده ممکن است تنها بخشی از اطلاعات را دریافت کند، یا در موارد شدید، هیچ اطلاعاتی را دریافت نکند. نویز شبکه یکی از دلایل اصلی اختلال در عملکرد شبکه است. به این ترتیب، مهم است که به سرعت شناسایی و حل شود.

علل نویز شبکه پهن باند :

حل کردن نویزهای شبکه پهن باند چالش برانگیز است زیرا دلایل مختلفی دارند که تعیین آن زمان و تلاش زیادی را می طلبد. علل نویز شبکه را می توان به طور کلی به علل خارجی و داخلی دسته بندی کرد. علل خارجی عوامل یا شرایط خارج از شبکه پهنای باند هستند که می توانند باعث ایجاد نویز شبکه شوند. در مقابل، علل داخلی نویز شبکه در نتیجه مسائل ذاتی در شبکه پهنای باند است.

1) علل خارجی :

تداخل الکترومغناطیسی : نزدیکی سیم‌های مسی یا فیبر نوری یک شبکه باند پهن به سایر تجهیزات الکتریکی مانند خطوط برق، ژنراتورها یا موتورها می‌تواند سیگنال‌های شبکه را مختل کند.

تداخل فرکانس رادیویی : سیم‌های مسی بدون پوشش می‌توانند امواج رادیویی را دریافت کرده و آنها را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کنند و در نتیجه در یک شبکه پهن باند نویز ایجاد کنند.

بحث متقابل : این زمانی است که سایر کابل ها یا هادی های نزدیک سیگنال ها را در سیم های یک شبکه پهن باند فعال می کنند.

محیطی : ارتعاشات فیزیکی و همچنین افزایش دما می تواند باعث ایجاد نویز شبکه پهنای باند شود.

نویز :

در شبکه، نویز به هر سیگنالی اطلاق می شود که بتواند در عملکرد صحیح شبکه اختلال ایجاد کند. نویز می تواند از منابع مختلفی از جمله تداخل الکتریکی، تداخل الکترومغناطیسی و تداخل الکترومغناطیسی (EMI) ناشی شود.

تداخل الکتریکی هر نوع سیگنال الکتریکی است که می تواند در عملکرد شبکه اختلال ایجاد کند. این نوع نویز می تواند از منابع مختلفی از جمله خطوط برق، تجهیزات الکتریکی و حتی بدن انسان ایجاد شود.
Crosstalk نوعی تداخل الکتریکی است که زمانی رخ می دهد که دو یا چند سیگنال در یک مسیر مشترک باشند. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که دو کابل در کنار یکدیگر اجرا شوند، یا زمانی که دو دستگاه به یک شبکه متصل هستند.

EMI چیست ؟

EMI نوعی تداخل الکتریکی است که توسط میدان های الکترومغناطیسی ایجاد می شود. این نوع تداخل می تواند از منابع مختلفی از جمله خطوط برق، تجهیزات الکتریکی و حتی خورشید باشد.

نویز سیستم های ارتباطی را می توان به چهار نوع طبقه بندی کرد. این صداها علاوه بر نویز حرارتی، نویز القایی، تداخل و نویز ضربه ای را القا می کنند. دمای سیم ها ارتباط مستقیمی با میزان نویز حرارتی در تجهیزات الکتریکی دارد. با صحبت کردن در حالت متقابل، ممکن است بتوانید صدای شخص دیگری را بشنوید. از آنجا که یک سیگنال همیشه با یک جزء نویز همراه است، هر سیگنالی با یک جزء قابل شنیدن همراه است. نسبت سیگنال به نویز یا SNR، نسبتی از میانگین توان سیگنال به توان متوسط نویز است. حساسیت سیگنال با SNR اندازه گیری می شود که نسبت به حساسیت سیگنال حساسیت کمتری به نویز دارد.

علل داخلی :

اتصال زمین نامناسب : اگر سیم ها به درستی به زمین متصل نباشند، حلقه های اتصال به زمین می توانند ایجاد شوند که سیگنال های ناخواسته اضافی را در یک شبکه ایجاد می کنند.
محافظت ناکافی : اجزای شبکه که به درستی محافظت نمی شوند، تمایل بیشتری به دریافت سیگنال های اضافی از منابع خارجی دارند.
تکنیک‌های سیم‌کشی ضعیف : روش‌های ضعیف سیم‌کشی شبکه، مانند استفاده از سیم‌کشی بدون محافظ، می‌تواند منجر به نویز الکتریکی اضافی شود.
طراحی/طراحی ضعیف شبکه : اتصالات معیوب، شل بودن سوئیچ های شبکه یا مدارهای بد شبکه می تواند باعث ایجاد نویز اضافی در یک شبکه باند پهن شود.

مصونیت در برابر نویز کابل شبکه چطور انجام می شود ؟

کابل‌کشی مسی جفت تابیده عالی است و راه‌حل مناسبی برای تعدادی از کاربردها است، اما از آنجایی که سیگنال‌های پرسرعت برای پیمودن مسافت‌های طولانی‌تر با یکپارچگی سیگنال بالاتر مورد نیاز است، فیبر به‌عنوان برنده واضح، حتی از نظر هزینه ظاهر می‌شود.

شاید بزرگترین مشکلی که فیبر نوری حل می کند – بسته به صنعت – مشکل نویز باشد. EMI، نوعی نویز الکتریکی، یک مشکل بزرگ در بسیاری از محیط‌های صنعتی است. EMI اساساً جریان الکتریسیته را به هادی های فلزی که در ناحیه اطراف قرار دارند، وارد می کند.

اثرات نویز شبکه :

به طور کلی، اگر نویز شبکه به موقع تشخیص داده نشود و اصلاح نشود، می تواند منجر به کاهش عملکرد کلی شبکه به دلیل موارد زیر شود:

کاهش سرعت انتقال داده – تداخل سیگنال در نتیجه نویز شبکه می تواند سرعت انتقال داده ها در شبکه را کاهش دهد.
تضعیف سیگنال – نویز شبکه می تواند قدرت سیگنال ها را در یک شبکه پهن باند ضعیف کند. هر چه نویز در یک شبکه بیشتر باشد، سیگنال ها بیشتر کاهش می یابد.
از دست دادن بسته های داده – نویز شبکه می تواند باعث از بین رفتن بسته های داده در مسیر رسیدن به مقصد شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، برخی یا تمام اطلاعات به گیرنده منتقل نمی شود.

 

کابل شبکه

از بین بردن نویز با خرید کابل شبکه خوب 

امروزه همان طورکه می دانید، علاوه بر وایرلس از انتخاب بهترین کابل شبکه جهت انتقال اطلاعات استفاده می شود. از کابل شبکه به دلیل ویژگی و سرعت بالایی که برای انتقال داده ها دارد در ادارات و مشاغل مختلف برای اتصال به شبکه های کامپیوتری استفاده می شود. پس با انتخاب کابل شبکه با کیفیت با برند معتبر شبکه ای بی نقص پیاده سازی کنید.

 

keyboard_arrow_up