معرفی کابل مخابراتی و بررسی انواع آن

همه چیز درباره کابل مخابراتی

کابل های مخابراتی نوعی ابزار هستند که برای برقراری ارتباطات از آن ها استفاده می شود. در طول تاریخ کابل های مخابراتی با پیشرفت های بسیار زیادی همراه بوده اند. کابل مخابراتی در دسته بندی کابل های ارتباطی قرار می گیرد و وظیفه انتقال اطلاعات و دیتا را بر عهده دارد. با توجه به طبقه بندی که برای این کابل ها در نظر گرفته شده است، می توان این کابل های ارتباطی را در دو دسته کابل های مسی و نوری تقسیم نمود.

کابل های مخابراتی را می توان یکی از مهم ترین اجزا در برقراری ارتباطات دانست که در طول تاریخ با پیشرفت هایی همراه بوده اند و امروز شاهد استفاده از انواع این کابل های می باشیم. برای کسانی که به صورت حرفه ای در زمینه تجهیزات مخابراتی فعالیت می کنند و یا اینکه قصد ورود به این حرفه و استفاده از دستگاه های سانترال را دارند، کسب اطلاعات در مورد انواع کابل های مخابراتی می تواند بسیار مفید و موثر باشد.

کابل مخابراتی

از تعدادی رشته سیم تشکیل شده است. این رنگ ها به 2 دسته پنج تایی اصلی و فرعی تقسیم می شوند. رنگ های اصلی سفید، قرمز، مشکی، زرد و بنفش هستند. رنگ های فرعی شامل آبی، نارنجی، سبز، قهوه ای و طوسی می شوند که حداکثر می توانند 25 زوج سیم را تشکیل دهند. برای زوج سیم های بیشتر، دور هر 25 زوج سیم یک غلاف می بندند تا با 25 زوج سیم بعدی اشتباه نشود.

 سطح مقطع می تواند 0.4، 0.5 و 0.6 میلی متر باشد. هر چه قطر هادی سیم مخابراتی بیشتر باشد، می توان مسیر طولانی تری را بدون افت کیفیت کابل کشی نمود.

انواع کابل مخابراتی چیست؟

همانطور که اشاره کردیم کابل های مخابراتی در دو نوع مسی و نوری تولید می شوند. کابل فیبر نوری است. کابل های نوری از جنس سیلیکا هستند و این قابلیت را دارند که داده ها و اطلاعات را در زمان کوتاهی انتقال دهند. مقاومت مناسبی در برابر حرارت و رطوبت زیاد می باشند. البته امروز با رشد تکنولوژی با وجود مقاومت بالای این کابل ها، وزن آن ها بسیار کم است.

از کابل های بیرونی می توان در مسیرهای هوایی، زمینی و دریایی استفاده کرد. نوع دیگر کابل های نوری، کابل های درون ساختمان هستند که مشخصاً برای فضاهای مسقف و داخلی که محدودیت دارند مورد استفاده واقع می شوند.

این مدل از کابل های نوری، از انعطاف پذیری مناسبی برخوردار می باشند و فاقد روکش بوده و مواد سمی و هالوژن ها نیز در آن ها وجود ندارد که این مورد باعث می شود، ایمنی محیط اطراف آن ها تامین شود. در این نوع از کابل ها نیز برای جلوگیری از آتش سوزی و از بین نرفتن اطلاعات از مواد اولیه ضد آتش استفاده می شود. 

کابل مخابراتی مسی

نوع دیگری از کابل مخابراتی مسی است همانطور که از اسم آن پیداست دارای مغزی های از جنس مس می باشد. این کابل ها به دو شیوه هوایی و زمینی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر کابل های مسی به صورت هوایی مورد استفاده قرار بگیرند با توجه به اینکه در معرض نور خورشید و یا بارندگی قرار دارند، بر روی آنها یک روکش قرار می گیرد تا مقاومت کابل را بالاتر برده و طول عمر این کابل ها افزایش پیدا کند.

البته استفاده از این روکش برای فضاهای درونی ساختمان ها توصیه نمی شود چرا که استفاده از آن موجب کاهش انعطاف پذیری کابل می شود. این مدل از کابل های مخابراتی فقط در رنگ مشکی تولید می شوند. شیوه زمینی استفاده از این کابل ها نیز برای محیط های داخلی بهتر است زیرا در این شیوه کابل ها خاصیت خمش بیشتری دارند.

برای خرید انواع کابل با فروشگاه آرادشبکه همراه شوید.

keyboard_arrow_up